U bevindt zich op de pagina >> archief persberichten | |||||||||||
2022 Kleurbekennen
2015 ArToll Kunstlabor
Kaatsheuvel 2005 Marlies Lebesque (Heerlen, 1951) werkt als beeldendkunstenaar op verschillende
manieren. Het werk ontrekt zich aan een strakke indeling van stijl of techniek.
De variatie komt voort uit het ontwerpproces. De diversiteit ontstaat door
de verschillende technieken. De abstracte werken zijn het gevolg van de
verbeelding van het onzichtbare. Oudenbosch 2005 Expositie: muren en vensters muren met een helverlichte binnenruimte dichtgemetselde vensters en gesloten luiken zonovergoten muren met donker interieur venster met doorzicht op binnenplaats weerspiegeling in de ruit In de serie schilderijen met het onderwerp 'muren' toont Marlies Lebesque de wisselwerking tussen buitensluiting en bescherming. Standpunt, sfeer en koloriet roepen op tot reflectie en mijmeringen. De muren verwijzen naar de dagelijkse leefwereld, er zijn geen aanwijzingen van menselijke aanwezigheid. De stilte overheerst. We worden tot beschouwer van onze eigen gedachten, en zijn gedoemd tot afzondering. Muren zijn voor Lebesque een metafoor voor de scheiding tussen 'Ik en de Ander'. Zij ziet de muur soms als het symbool voor afscheiding dan weer voor bescherming. Een muur als een belemmering tussen jezelf en de wereld. Iedere mens stelt zijn grenzen. Om zich van de rest af te zonderen, om zich terug te trekken in een overzichtelijke en beschermende ruimte. Eeuwenlang is het schilderij opgevat als een venster op de buitenwereld, een wereld waaraan wij als toeschouwer deelnamen. Een blik op een arcadische / idyllische wereld werd ons voorgeschoteld. Of het schilderij stelde een binnenruimte voor, waarin wij ons als toeschouwer ook bevonden. Lebesque kiest een ander standpunt. De toeschouwer is buiten en kijkt naar een buitenwand, die geheel afgesloten is. Een blinde muur, te hoog om er over heen te kijken, een afscheiding van die andere wereld. De blinde muur is voor haar een metafoor voor "hier sta ik en ik kan niet verder", voor een afgesloten blikveld en letterlijke kortzichtigheid. Cinecittá te Tilburg 2004 Expositie:
zonovergoten muren In de serie
schilderijen met het onderwerp muren toont Marlies Lebesque de
wisselwerking tussen buitensluiting en bescherming. Standpunt,
sfeer en koloriet roepen op tot reflectie en mijmeringen. De muren verwijzen
naar de dagelijkse leefwereld, maar er zijn geen aanwijzingen van menselijke
aanwezigheid. Het gekozen standpunt sluit ons uit van enige deelname
aan de voorstelling. De stilte overheerst. We worden tot beschouwer van
onze eigen gedachten, en zijn gedoemd tot afzondering. Muren zijn voor
Lebesque een metafoor voor de scheiding tussen Ik en de Ander. Zij ziet
de muur soms als het symbool voor afscheiding dan weer voor bescherming.
Een muur als een belemmering tussen jezelf en de wereld.
Iedere mens stelt zijn
grenzen. Om zich van de rest af te zonderen, om zich terug tetrekken
in een overzichtelijke en beschermende ruimte. Eeuwenlang is het schilderij
opgevat als een venster op de buitenwereld, een wereld waaraan wij als
toeschouwer deelnamen.
Een verruimende blik werd ons gegund. Of het schilderij stelde een binnenruimte
voor, waarin wij ons als toeschouwer ook bevonden.
Lebesque kiest een ander standpunt. De toeschouwer is buiten en kijkt naar
een buitenwand, die geheel afgesloten is. Een blinde muur, te hoog is om
er over heen te kijken, een afscheiding van die andere wereld. De muur
is voor haar een metafoor voor "hier sta ik en ik kan niet
verder", voor een afgesloten blikveld en letterlijke kortzichtigheid. Tentoonstelling Goirle 2004 TEKENS EN ZINNEBEELDEN In het gemeentehuis van Goirle is van 11 oktober tot 29 oktober een tentoonstelling ingericht met schilderijen, wandobjecten en sieraden van Marlies Lebesque. In deze tentoonstelling wordt een beroep gedaan op de verbeelding. De karakterachtige tekens die Lebesque heeft ontworpen verleiden tot interpretatie en zingeving. De zinnebeelden zijn luchtig en speels, hebben een mooie huid en tekenen zich helder af tegen de omgeving. Het lineaire karakter van deze zinnebeelden leent zich uitstekend voor zilveren sieraden. Op de schilderijen zweven de beeldtekens in een raadselachtig firmament. De tekens zijn doorluchtig en tevens markant. Ze ontstijgen de zwaartekracht en krijgen daardoor iets wulps en frivools. De tekens en zinnebeelden van Marlies Lebesque prikkelen de fantasie en zijn associatief leesbaar. De belangstelling en fascinatie van Lebesque (Heerlen,1951) voor de karakteristieke aspecten van de Lijn is al geruime tijd aanwezig in haar beeldend werk. Het 'tekenen met draden' heeft al een bijzondere serie draadtekeningen opgeleverd in 1983-85. De gekleurde draden van de 'vloertekeningen' lagen ingebed in een laag gekleurd zand. In de serie 'de plooibaren' uit 1979-1980 is de geborduurde lijn een dikke gladde worm op de stof. De 'sieraden aan de wand' uit 1986 hebben ook een lineair karakter, ze bestaan uit stokjes, draden, touw en andere sliertige materialen. In 2000 komen de eerste zinnebeelden tot stand. De aandacht voor de lijntekening krijgt een vervolg in het zwaarwichtige lijnen van de obstakels. Robuust en krachtig doemen zij op uit de achtergrond. De frivole luchtige zinnebeelden bestaan uitsluitend uit lijnen. Dikke korte lijnen, sierlijke vloeiende lijnen, stugge en hoekige, wollige en strakke lijnen. Het lijnenspel gaat weer een eigen leven leiden. Expositie Steenbergen 2004 Draadtekeningen en Lege Vormen Marlies Lebesque (Heerlen, 1951) werkt als beeldend kunstenaar op veel
verschillende manieren. Het werk ontrekt zich aan een strakke indeling
van stijl of techniek. Tentoonstelling Zwolle 2004 De leegte voorbij In een grachtenpand aan het Almelose-kanaal 5 is de komende drie weken een tentoonstelling van het werk van Marlies Lebesque ingericht. De kunstenaar werkt en verblijft in Zwolle gedurende die periode. Zij nodigt u uit om een bezoek te brengen aan haar eerste chambre d’amis-tentoonstelling. Zij exposeert de installatie de 'Autonome vorm', waarin restvormen als vlinders op een wand zijn geprikt. En een reeks schilderijen uit de serie 'Left-overs'. In de chambre d’amis tentoonstelling in Zwolle wordt de leegte van het
huidige bestaan als thema uitgewerkt. De leegte als metafoor voor “hedendaags
ethisch vacuüm”. In een tijd waarin ‘alles mag’ en niets meer heilig is,
waarin een falende moraal de norm lijkt, is het voor mij interessant om
te filosoferen over de rol van de leegte in de kunst. Als je kunstwerken
opvat als tekens van een eigentijdse ethiek, dan moet er wel veel leegte
zijn in de kunst. Is het nog duidelijk op welke fundamenten de aanspraken
op echtheid en werkelijkheid berusten in de kunst? Is er in de beeldende
kunst sprake van een legitimatiecrisis, als je alle zekerheden overboord
gooit? Tentoonstelling te Best 2001 In het atelier van goudsmid Tom Nouwens is vanaf 12 november werk te zien van zijn samenwerking met beeldend kunstenaar Marlies Lebesque uit Tilburg. De serie zinnebeelden heeft Lebesque zelf uitgesneden in lood, leer, vilt en rubber en dienen als sieraad voor de wand. Enkele zinnebeeld-ontwerpen zijn in overleg met de goudsmid tot unieke sieraden in zilver of goud uitgevoerd. De broches, oorhangers en hangers zijn te koop in het atelier aan de Leeuwerikstraat 5 te Best. Tevens is een selectie van gouaches, schilderijen en tekeningen van Marlies Lebesque te bezichtigen tijdens winkeluren. Marlies Lebesque heeft in de afgelopen jaren aan meerdere series gewerkt.
De ‘spektakel-stukken’ zijn kleine panelen waarop industrieelvervaardigde
stoffen zijn geplakt. Hier overheen is een nieuw beeld met oliekrijt getekend.
De stof-structuur blijft voelbaar aanwezig door de dunne, soms transparante
wijze waarop de kleur is opgebracht.De strijd tegen rolpatronen, opgelegde
normen, tegen denkpatronen die beknellend kunnen werken, is nog steeds
het centrale uitgangspunt in haar werk.
|
|||||||||||